Wady i zalety e-commerce – handel elektroniczny w praktyce

22.02.2023
Sprzedaż

Wady i zalety e-commerce - handel elektroniczny w praktyce

Udostępnij Post

Co to jest e-commerce?

Rynek e-commerce zyskał w ostatnich kilkunastu latach znacząco na swojej popularności, a wpływ na to miało wiele istotnych czynników, takich jak pandemia. Czym jednak jest ten tajemniczo brzmiący termin?

Słowo E-commerce pochodzi z języka angielskiego (electronic commerce) i oznacza po prostu handel elektroniczny. Samo pojęcie natomiast obejmuje szerszą liczbę elementów. E-commerce to oczywiście sklepy internetowe, ale nie tylko. W skład całej branży handlu internetowego wchodzą także różne portale ogłoszeniowe, np. OLX czy Vinted i platformy takie jak Amazon, czy Allegro. E-commerce to również różnego rodzaju grupy, fora i social media, które rozwijają się obecnie w sposób bardzo dynamiczny.

Porównanie sklepu internetowego do stacjonarnego

Porównując sklep internetowy ze sklepem stacjonarnym, można z pewnością stwierdzić, że handel elektroniczny ma wiele zalet. Sami klienci sklepów internetowych zdają sobie sprawę z wielu korzyści, dzięki którym elektroniczne zakupy są po prostu bardzo wygodne.

Dopiero w 1992 roku  znaczenie sklepów internetowych bardzo wzrosło po tym jak w USA zlikwidowano zakaz wykorzystywania Internetu w celach komercyjnych. Od tej pory obserwować można stały wzrost sprzedaży online produktów niemal wszystkich kategorii.

Oszczędność czasu

Kupując w sklepach internetowych bezsprzecznie oszczędzamy czas. Możliwość robienia zakupów online nie jest ograniczona godzinami pracy. Klienci mogą swobodnie kupować lub korzystać z Twoich usług w dogodnej dla siebie chwili, a zyski sklepu internetowego stale rosną.

Niższa cena

Warto pamiętać, że sklep internetowy może pozwolić sobie na niższe ceny, niż przedstawiciele sprzedaży stacjonarnej. Powodem tego jest fakt, że właściciele tradycyjnych sklepów muszą dodawać do cen produktów kwotę za wynajem obiektów handlowych. W branży E-commerce zarówno koszty początkowe, jak i operacyjne będą niższe niż w przypadku sklepu stacjonarnego. Sklepy internetowe mogą zatem zaproponować swoim klientom dużo niższe ceny niż sklepy tradycyjne.

Szeroki wybór produktów

W dzisiejszych czasach mamy dostęp do asortymentu z całego świata właśnie za sprawą sklepów internetowych. W stacjonarnych sklepach liczba towaru jest ograniczona, chociażby w zakresie rozmiarów, czy kolorów. W sklepie internetowym nawet jeśli wybrany produkt jest w danym momencie niedostępny, można go zamówić lub zapisać się na powiadomienie po ponownej jego dostępności

Zalety e-commerce

Szybki wzrost liczby sklepów internetowych zarówno w Polsce jak i na świecie pokazuje siłę nabywczą e-commerce i znaczenie sklepów internetowych. Oto najważniejsze zalety prowadzenia biznesu online, a także robienia zakupów w sieci.

Niski koszt uruchomienia sklepu internetowego

Czy warto założyć sklep internetowy? Z pewnością tak! Nie tylko konsumenci zwracają uwagę na zalety e-commerce. Sami przedsiębiorcy wskazują, że istnieją przepisy i regulacje prawne, ułatwiające założenie i prowadzenie sklepu internetowego. Walory prowadzenia biznesu elektronicznego to także brak skomplikowanych procedur, niski nakład finansowy i wysokie, potencjalne zyski. To sprawia, że już niemal każdy może założyć własny sklep internetowy. Istnieją także platformy abonamentowe, dzięki którym uzyskać można dostęp do praktycznie gotowego sklepu internetowego. Szukasz sklepu skrojonego na miarę, bez abonamentów i innych kosztów? Projektujemy dedykowane sklepy internetowe pod konkretną branżę. Skorzystaj z darmowej wyceny kosztów uruchomienia skutecznego sklepu internetowego.

Niższe koszta utrzymania = konkurencyjna cena

Dobrą wiadomością dla przedsiębiorców jest możliwość redukcji kosztów prowadzenia sklepu internetowego poprzez wykorzystanie nowoczesnych możliwości w handlu e-commerce, jak np. dropshipping. Polega on na magazynowaniu towaru w hurtowni. To ona zajmuje się logistyką związaną z produktem. Daje to możliwość zaproponowania konsumentom niższych cen za produkt, co korzystnie wpływa na sprzedaż.

Globalny zasięg działania

Sprzedaż internetowa nie zawęża się do danego kraju, czy butiku. W sklepie online można kupować z dowolnego miejsca na świecie. Możliwa jest również promocja o globalnym zasięgu. Wszystko zależy od grupy docelowej Twojego sklepu internetowego i optymalizacji polityki marketingowej.

Sklep internetowy działa 24 h przez 7 dni w tygodniu

Ogromną zaletą sklepów online lub po prostu internetowych działalności jest brak ograniczeń czasowych. Zarówno dokonywanie zakupów jak i sprzedaż towarów jest możliwa non stop, tj. 24 h przez 7 dni w tygodniu. Automatyzacja procesów zakupowych pozwala na dokonanie transakcji bez fizycznej obecności sprzedawcy po drugiej stronie monitora. Sprawną obsługę zamówień można wykonać już po samym kupnie towaru lub usługi.

Możliwość szybszej adaptacji do zmian

A co z szybką adaptacją do zmian na rynku? Ogromny napływ nowych użytkowników Internetu, nagła zmiana zachowań konsumenckich i diametralna zmiana sposobu pracy to czynniki, które mogliśmy zaobserwować w ostatnim czasie. Poprzez sprawne zbieranie danych, analizę zachowań konsumentów oraz wyciąganie właściwych wniosków, e-handel może od razu dostosowywać się do nowych potrzeb klientów. Obecnie będzie to budowanie bliskich relacji z klientem, wysoka kultura obsługi klienta oraz uproszczenie procesów decyzyjnych.

Perspektywa dynamicznego rozwoju

Sklep internetowy daje możliwość dynamicznego rozwoju biznesu przy minimalnych kosztach wejścia na rynek i niskich opłatach operacyjnych. Ponadto obserwujemy dziś rozkwit rozwiązań technologicznych i logistycznych, które coraz bardziej usprawniają zakupy w Internecie. Pozwalają one m.in. na korzystanie z aplikacji, upraszczających sprzedaż mobilną, błyskawicznej i darmowej dostawie, bezproblemowego zwrotu. Rozwijają się też nowe sposoby płatności bezgotówkowej. Ponadto gotowe platformy (PrestaShop, Shoper, WooCommerce) są w stanie niewielkim kosztem uruchomić sprzedaż w sieci, w dodatku bardzo szybko. Warto wspomnieć, że platformy, takie jak Baselinker znacznie ułatwiają przedsiębiorcom wystawianie ofert i zarządzanie sprzedażą.

Marketing da się zmierzyć: skuteczne działania promocyjne

Szersze możliwości promocji w sieci sprawiają, że właściciele sklepów online mają szanse na zastosowanie profesjonalnych narzędzi marketingowych w niskiej cenie. A promować swój sklep internetowy można na wiele sposobów: od pozycjonowania, przez reklamy w mediach społecznościowych i innych miejscach, po współpracę z twórcami różnych treści internetowych. Ale jak dowiedzieć się, która forma promocji przynosi najlepsze efekty wizerunkowe i pozwala osiągnąć satysfakcjonujące zarobki z prowadzenia sklepu internetowego? Mierz i obserwuj formy promocji np. przy pomocy bezpłatnego narzędzia Google Analytics! Badania rynkowe dla biznesu online można przeprowadzać stosunkowo łatwo i szybko.

Kolejną korzyścią z prowadzenia sklepu w formie internetowej jest możliwość analizy za pomocą oprogramowania sposobów dokonywania zakupów, upodobań konsumentów, a także ich opinii o przedsiębiorstwie.

Możliwość rozwoju e-sklepu z dowolnego miejsca na świecie

Sprzedawca e-sklepu może rozwijać swoją działalność bez ograniczeń geograficznych. Prowadzenie sklepu online jest zatem możliwe siedząc wygodnie w domu, a nawet wygrzewając się w słońcu na plaży.

Omnichannel w e-commerce

Czym jest omnichannel w e-commerce? Zanim to wyjaśnimy, należy podkreślić, że niewątpliwie najlepszą sytuacją dla przedsiębiorcy jest posiadanie tradycyjnego sklepu stacjonarnego, sklepu internetowego plus wejście na marketplace. Część użytkowników korzysta bowiem z Internetu nie tylko w celu zakupu produktów, ale także w celu uzyskania informacji, porady czy znalezienia lokalizacji firmy. Z drugiej strony aż 66% klientów odwiedza sklepy stacjonarne po zapoznaniu się z ofertą w sklepie internetowym. Powód? Zakupy online nie dają możliwości dotknięcia towaru, przymierzenia go. Ma to duże znaczenie szczególnie, gdy sklep internetowy oferuje towar premium oraz produkty trudne do zwrotu.

Omnichannel to właśnie sprzedawanie na wielu kanałach (internetowo i stacjonarnie). W przeciwieństwie do siostrzanej polityki Multichannel (gdzie asortyment i ceny mogą być zróżnicowane), omnichannel cechuje ta sama oferta na każdym kanale. Celem jest tu zachowanie spójności, dotyczącej marki lub produktu, przy większych możliwościach sprzedażowych, związanych z wielokanałowością biznesu.

Skalowalne produkty cyfrowe

Produkty cyfrowe (Digital Products) to produkty oraz usługi, wyróżniające się brakiem fizycznej postaci. Jest to zatem zarówno e-book, podcast jak i kurs online. Przejdźmy teraz do skalowania produktów cyfrowych, czyli zwiększania przychodów bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Myślicie – niemożliwe? Otóż w świecie e-commerce jest to jak najbardziej osiągalne. Wyobraź sobie, że prowadzisz stacjonarne szkolenia np. uczysz podstaw fotografii. Szkolenie organizujesz raz w miesiącu i bierze w nim udział od 7 do 12 osób. Za każdym razem kilka godzin przygotowujesz się do spotkania i cały dzień spędzasz fizycznie w sali szkoleniowej. Ponosisz koszty wynajmu sali, ostatecznie otrzymujesz miesięczną zapłatę za swoje szkolenie od maksymalnie 12 uczestników. To samo szkolenie możesz nagrać w formie kursu online. Kurs online możesz sprzedawać za pośrednictwem sklepu internetowego szerszemu gronu odbiorców. Wystarczy, że Twoja stratega marketingowa będzie przyciągać coraz to nowych klientów, aby kurs online cały czas przynosił dochód pasywny.

Wady e-commerce

Czy zatem handel elektroniczny ma jakieś wady? Oczywiście także w tym przypadku istnieją dwie strony medalu.

„Wszystkiemu winien kurier” czyli jak nauczyć się pakować

Pakowanie w materiały ekologiczne, czy foliowanie? Ciągłe przepakowywanie i kompletacja wysyłanych towarów oraz etykietowanie. To bolączki sklepów internetowych. Gra jest warta świeczki bo zgubiona paczka, czy uszkodzona przesyłka potrafi skutecznie zniechęcić konsumentów do kolejnych zakupów. Zatem szybkie i profesjonalne pakowanie produktów to podstawa branży e-commerce, której warto się nauczyć.

Polityka wysyłkowa

W handlu internetowym niezwykle ważnym czynnikiem jest sprawne dostarczenie produktów, zgodnie ze standardami polityki wysyłkowej konkurencji. Możliwość wyboru paczkomatu jest przez konsumentów uważana teraz za standard, zupełnie jak szybka dostawa, ciągłe informowanie o statusie paczki, czy darmowa wysyłka po przekroczeniu ustalonego progu zamówienia. Ponadto dostawa towarów powinna zostać wliczona do kwoty produktów oraz odpowiednio opodatkowana. Już sama wysyłka towaru za granicę w ramach przesunięć magazynowych generuje konieczność rejestracji i raportowania przemieszczeń.

Wszechogarniający właściciel biznesu online

Zdarza się, że założyciel własnego sklepu internetowego chce brać udział w procesach decyzyjnych wszystkich dziedzin działalności. I tak ingeruje w sprawy kadrowe, księgowe, chce zarządzać produktem i ceną, mieć kontrolę nad sposobem pakowania i wysyłki, jednocześnie zarządzając logistyką i marketingiem. Problem pojawia się, gdy mały biznes dynamicznie przekształca się w dużą firmę, sprzedającą przez Internet wiele różnorodnych produktów w dużej ilości. Warto wówczas zbudować zespół specjalistów w danej dziedzinie i zaufać ich kompetencjom.

Duża konkurencja

Jak wspominaliśmy na początku artykułu, sklepów internetowych, działających na całym świecie, cały czas przybywa. Nie jest zaskoczeniem, że konkurencja w tej branży systematycznie rośnie. Należy systematycznie tworzyć analizę konkurencji oraz dostosowywać się do ich ciągłych udoskonaleń w zakresie branży, aby przyciągnąć nowych klientów.

Porównywarki cen online

Obecność w bazie danych porównywarek jest cenna i może generować duże zyski w handlu online. Może ale nie musi, bo płacimy za wygenerowany ruch, który nie gwarantuje wzrostu sprzedaży. Porównywarki cen oferują ogromny wybór, który oznacza ogromną konkurencję. Klienci prawdopodobnie wybiorą produkt z najniższą ceną, która dla Ciebie może przekraczać granicę opłacalności. Ważna jest tu zatem właściwa strategia strony sklepu internetowego.

Duża ilość zwrotów

Największą wadą e-commerce zdaje się być duża liczba zwrotów. Zgodnie z prawem każdy klient sklepu internetowego może zwrócić towar w ciągu 14 dni od jego dostarczenia bez podawania żadnego powodu.

Aby uniknąć takich problemów, konieczne będzie zsumowanie wszystkich możliwych kosztów, mogących się pojawić i zaoferowanie klientom przejrzystej procedury dostaw i zwrotów na swojej stronie internetowej.

Nielojalny klient CCC (cena czyni cuda)

Pod presją inflacji, firmy walczą o każdego klienta, używając różnych środków: reklama, promocje, dodatkowy gratis, w końcu obniżki cen. Wiadomo – cena czyni cuda! Dziś, kiedy każda branża dostępna jest w Internecie, zdobywanie rynku polega na odbieraniu klientów konkurentom. A skusić ich może przede wszystkim cena, która często jest obniżana kosztem jakości.

Trudność w znalezieniu skutecznych programistów

Oczywiście podstawą sukcesu jest sprawnie działający sklep internetowy, dlatego konieczne jest już od samego początku postawienie na profesjonalny zespół, wdrażający odpowiednie oprogramowanie. A z tym niestety jest różnie. Warto w poszukiwaniu odpowiednich programistów zdać się na opinie innych firm.

„Czas to pieniądz” – niecierpliwy klient, który wymaga nieustannego kontaktu

Następstwem wysokiej konkurencji w branży e–commerce są wysokie oczekiwania klientów względem standardów ich obsługi. Wysoki poziom obsługi klienta to absolutny must have każdego sklepu internetowego, który chce pozostać na rynku. Wiąże się to jednak z nieustannym kontaktem z klientem, w szczególności tym niecierpliwym. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie chatu do swojego sklepu internetowego. Nawet gdy nie będzie on obsługiwany w czasie rzeczywistym, da możliwość odpowiedzenia na pytania klientów, którzy poczują się przez nas zaopiekowani.

Nieoczekiwane zdarzenia: awaria serwera, atak hakerski

Kluczem sprawnie prosperującego sklepu internetowego jest odpowiednia platforma, dedykowana sprzedaży produktów online, która pozwoli szybko zbudować i uruchomić własny serwis e-commerce. W sieci nie sposób jednak uchronić się przed takimi zagrożeniami jak awarie serwerów, czy ataki hakerskie. To nieodłączne niebezpieczeństwa, na które naraża nas branża działalności online. Ale bez obaw – w takich przypadkach skontaktuj się z nami. Szybko zneutralizujemy zagrożenie, bowiem obsługa systemów IT, sklepów, czy stron nie ma przed nami tajemnic.

Przyszłość e-commerce – już dwie trzecie Polaków kupuje przez Internet

Pewnie zastanawiacie się jaka przyszłość czeka e-commerce w najbliższych latach. Obecnie ponad 77% Polaków, korzystających z Internetu robi zakupy online. Dostęp do Internetu jest w każdym większym sklepie lub markecie. „Buszować” w sieci można bez problemu z naszych telefonów. Wszystko to dzięki większej wydajności smartfonów, szybkości ich działania i coraz większej liczbie sklepów, dostosowanych do wyświetlania na telefonach komórkowych.

Szacuje się, że wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce w 2027 roku wzrośnie aż do 187 mld zł (w 2019 roku szacowano go na zaledwie 70 mld zł). Podsumowując więc ten artykuł, śmiało można stwierdzić, że zalety handlu on-line zdecydowanie przeważają nad jego wadami, a samo e-commerce to bez wątpienia przyszłość branży handlowej.

Zainteresował Cię ten wpis? Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco z najnowszymi publikacjami!

Bezpłatna Konsultacja

Porozmawiajmy o Twoim projekcie i zbudujmy stronę internetową, która zarabia i osiąga cele!