Unikatowa propozycja sprzedaży – Czym jest usp i jak wykorzystać w biznesie

Startujesz z produktem lub wchodzisz na rynek z nową marką i okazuje się, że nie sprzedajesz… Nikt tego nie lubi, może okazać się, że nie masz żadnego elementu, który wyróżnia Twoją ofertę na tle konkurencji.  Ciężko znaleźć rynek, który dopiero powstaje. W większości przypadków, firmy tworzące nowy produkt działają już na dojrzałym rynku, który jest rozwinięty. Szczególnie w takim przypadku wypisanie cech oferty może być bardzo pomocne. W tym poście dowiesz się…

Aktualizacja: 20 listopada, 2025

Publikacja: 21 maja, 2023

Marketing
Dawid Kobielski

Dawid Kobielski

Unikatowa propozycja sprzedaży - Czym jest usp i jak wykorzystać w biznesie

Startujesz z produktem lub wchodzisz na rynek z nową marką i okazuje się, że nie sprzedajesz… Nikt tego nie lubi, może okazać się, że nie masz żadnego elementu, który wyróżnia Twoją ofertę na tle konkurencji. 

Ciężko znaleźć rynek, który dopiero powstaje. W większości przypadków, firmy tworzące nowy produkt działają już na dojrzałym rynku, który jest rozwinięty. Szczególnie w takim przypadku wypisanie cech oferty może być bardzo pomocne.

W tym poście dowiesz się czym jest USP, dlaczego warto stworzyć swój własny usp i jak pozwala to przedstawić unikalność produktu tworząc przy tym podwaliny marketingu.

Czym jest unikalna propozycja sprzedaży – usp, definicja

Skrót USP pochodzi od angielskiego zestawu słów Unique Selling Proposition, czyli unikalnej cechy sprzedażowej. Jest to element, który odróżnia produkt lub usługę od konkurencji i czyni ją bardziej atrakcyjną dla klientów. USP to przewaga konkurencyjna, która może przyciągać nowych klientów i zwiększać lojalność już istniejących. Może to być cecha produktu, jak i cecha firmy, na przykład jakość produktów, szybka dostawa, innowacyjność, niskie ceny, oryginalny design lub wyjątkowa obsługa klienta. Skuteczne wykorzystanie USP jest ważnym elementem w budowaniu sukcesu biznesowego.

Dlaczego unikatowa propozycja sprzedaży jest ważna

Trudno jest wejść na rynek z takim samym produktem, w tej samej niszy, przeznaczony do tych samych klientów. Dlaczego klienci mają wybierać akurat Twój produkt a nie konkurencji? Unikalna propozycja sprzedaży (USP) jest ważna z kilku powodów:

Wyróżnienie produktu

Pomaga wyróżnić produkt lub usługę na rynku – w dzisiejszych czasach rynek jest bardzo konkurencyjny, a klienci mają do wyboru wiele różnych opcji. Unikalna propozycja sprzedaży pozwala wyróżnić produkt lub usługę na tle konkurencji i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.

Ułatwia komunikację z klientami

Jasno określona USP ułatwia komunikację z klientami, ponieważ pozwala skoncentrować się na tym, co jest najważniejsze i wyróżniające produkt lub usługę na tle konkurencji. USP pomoże Ci w przyszłości targetować potencjalnych klientów z wartościami, może to znacząco zmniejszyć koszty marketingu w przyszłości.

Zwiększona wartość marki

Zwiększa wartość marki – unikalna propozycja sprzedaży może być kluczowa dla budowania wartości marki, ponieważ pozwala konsumentom kojarzyć markę z konkretnym produktem lub usługą, która jest dla nich ważna i pozytywna. Dzięki temu zwiększasz zaufanie i autorytet.

Ułatwia podejmowanie decyzji zakupowych

Jasno określona USP może pomóc konsumentom w podejmowaniu decyzji zakupowych, ponieważ daje im jasny punkt odniesienia i pozwala na łatwiejsze porównanie różnych produktów lub usług.

Wszystkie te czynniki są kluczowe dla sukcesu biznesowego, a unikalna propozycja sprzedaży jest jednym z najważniejszych elementów w budowaniu skutecznej strategii marketingowej i sprzedażowej.

Jak unique selling proposition może zwiększyć konwersję

Unikalna propozycja sprzedażowa (USP) może zwiększyć konwersję, czyli przekształcać więcej potencjalnych klientów w faktycznych klientów, na kilka sposobów:

  1. Wyróżnienie produktu lub usługi na tle konkurencji – jasno określona USP pozwala wyróżnić produkt lub usługę na tle konkurencji, co może przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i zwiększyć ich zainteresowanie. To z kolei może prowadzić do większej liczby kliknięć na stronę internetową, większej liczby zgłoszeń ofertowych lub zapytań o produkt lub usługę.
  2. Skoncentrowanie się na korzyściach dla klientów – unikalna propozycja sprzedażowa może skoncentrować się na korzyściach dla klientów, co jest kluczowe dla ich decyzji zakupowych. Jeśli USP jasno określa, w jaki sposób produkt lub usługa rozwiązuje problem klienta lub spełnia jego potrzeby, klient jest bardziej skłonny do zakupu.
  3. Pozycjonowanie w umyśle klienta – jasno określona USP może pomóc w pozycjonowaniu marki w umyśle klienta. Jeśli USP jest skutecznie komunikowana i kojarzona z marką, klienci będą bardziej skłonni do wyboru tej marki w porównaniu z konkurencją.
  4. Zwiększenie wartości marki – unikalna propozycja sprzedażowa może również pomóc w budowaniu wartości marki poprzez kojarzenie marki z cechami, które są dla klientów ważne. To z kolei może prowadzić do większej lojalności klientów i większej liczby powtarzających się zakupów.

Podsumowując, unikalna propozycja sprzedażowa może zwiększyć konwersję poprzez przyciąganie uwagi potencjalnych klientów, skoncentrowanie się na ich potrzebach i korzyściach, pozycjonowanie marki w umyśle klienta oraz budowanie wartości marki.

Przykłady wykorzystania usp

  1. Xiaomi i ich polityka niskich cen: Swego czasu firma Xiaomi bardzo solidnie weszła na rynek dzięki ich USP – ich telefony były bardzo tanie na tle konkurencji, a przy okazji były bardzo solidne. Chiński gigant bardzo często chwalił się tym, że zarabia na swoich produktach tylko bardzo mały procent.
  2. Restauracja: „Nasza restauracja to jedyny miejsce w mieście, gdzie możesz zjeść pizzę z ananasem bez obaw o spojrzenia pełne potępienia. Nasze sekretne ciasto i sos sprawiają, że nawet najwięksi sceptycy zaczynają wierzyć w moc ananasa na pizzy!”
  3. HubSpot: Ich USP to „Grow better with HubSpot”. HubSpot oferuje platformę all-in-one, która zarządza twoim CRM, zespołem sprzedaży, kampaniami marketingowymi i obsługą klienta w jednym miejscu.
  4. Kosmetyki: Firma sprzedająca kosmetyki może wykorzystać USP w postaci naturalnych składników swoich produktów, co przyciągnie klientów poszukujących naturalnych rozwiązań – grupę docelową.
  5. Firma produkująca laptopy może wykorzystać USP w postaci długiej żywotności baterii lub wysokiej jakości ekranu. 

To są tylko podstawowe przykłady, im lepsze usp ustalisz tym większą szansę masz na wybicie swojego asortymentu na rynku i dotarcie do swoich klientów. Nie ma jednej recepty na to, żeby stworzyć usp – unikalna propozycja sprzedaży i nagle zwiększyć sprzedaż. Wymaga to dogłębnej analizy rynku i Twoich klientów.

Komunikacja poprzez reklamę + własna unikalna propozycja

Komunikacja poprzez reklamę i własna unikalna propozycja sprzedażowa są kluczowe dla skutecznej kampanii, strategii marketingowej i sprzedażowej.

Reklama jest ważnym narzędziem w promocji produktu lub usługi. Poprzez reklamę firma może dotrzeć do szerokiej publiczności i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Reklama może obejmować różne formy, takie jak reklama telewizyjna, reklama drukowana, reklama online, reklama radiowa itp. Ważne jest, aby reklama była skuteczna i przyciągała uwagę potencjalnych klientów. Właśnie tutaj unikalna propozycja sprzedażowa może być bardzo pomocna.

Własna unikalna propozycja sprzedażowa pozwala na wyróżnienie produktu lub usługi na tle konkurencji. Może pomóc w skoncentrowaniu się na korzyściach dla klientów oraz w pozycjonowaniu marki w umyśle klienta. Właśnie te cechy są kluczowe w skutecznej reklamie. Klienci chcą wiedzieć, jakie korzyści dla nich wynikają z zakupu produktu lub usługi i dlaczego warto wybrać daną markę. Unikalna propozycja sprzedażowa może skutecznie przekazać te informacje w sposób przystępny i atrakcyjny dla klientów.

Kombinacja komunikacji poprzez reklamę i własnej unikalnej propozycji sprzedażowej pozwala na budowanie silnej marki, przyciąganie uwagi klientów oraz zwiększanie sprzedaży. Warto jednak pamiętać, że aby ta kombinacja była skuteczna, reklama musi skutecznie przekazywać wartości i korzyści związane z unikalną propozycją sprzedażową, a unikalna propozycja sprzedażowa musi być skutecznie komunikowana w reklamie.

Co powinno znajdować się w USP – selling point

Charakterystyka Twojego klienta: Znasz swoją publiczność jak swoją kieszeń. Czy są to młodzi profesjonaliści z kawą zamiast krwi, czy rodzice, którzy nie pamiętają, co to znaczy „wyspać się”? Im lepiej ich poznasz, tym lepiej trafisz w ich gusta.

Wyróżnik na tle konkurencji: Co sprawia, że Twój produkt lub usługa jest jak pizza z ananasem w świecie pizz? Coś, co tylko Ty oferujesz i co wyróżnia Cię na tle szarej masy. To jest Twój solista, który gra główną melodię w Twoim USP. Niech klienci mają wrażenie, że jest to jedyny produkt na rynku, który warto brać pod uwagę i zapewnia najlepsze rezultaty. No i przy okazji ten punkt może dobrze służyć jako slogan reklamowy, który pozwoli Ci na jeszcze większą widoczność w branży 🙂

W czym Twój produkt jest lepszy od innych: Twoja propozycja wartości to jak dobry żart – zawsze przyciąga uwagę. To jest to, co obiecujesz swoim klientom – czy to niższe ceny, lepsza jakość, szybsza usługa, czy coś innego, co dostarcza wartość.

Zaufanie – Proof points: To mogą być fakty, dane, referencje, które pokazują, że Twoja obietnica jest prawdziwa.

Brand Promise: Twoja obietnica marki to jak dobry punchline – łączy wszystko razem. To jest to, co klienci mogą oczekiwać za każdym razem, gdy korzystają z Twojego produktu lub usługi. To jest obietnica, którą składasz swoim klientom.

Emocje: Pamiętaj, że ludzie często podejmują decyzje zakupowe na podstawie emocji, a nie logiki (No chyba, że kierujesz swoje usługi/produkty w sektorze B2B, wtedy sytuacja wygląda zupełnie inaczej i logika gra główną rolę 🙂 ). Dlatego Twój USP powinien być jak dobry komediant – zawsze dotyka emocji publiczności.

Zrozumiałość i zwięzłość: Na koniec, Twoje USP powinno być jak najlepszy żart – jasne, zrozumiałe i zapadające w pamięć. Powinno być to coś, co możesz szybko i łatwo przekazać, niezależnie od sytuacji.

Teraz, gdy już wiesz czym jest USP ruszaj stworzyć własną wersję USP, która będzie przekonywała Twoich potencjalnych klientów do współpracy właśnie z Tobą!

Autor:

Autor artykułu Dawid Kobielski

Dawid Kobielski

Wierzę, że skuteczny biznes online to połączenie technologii, sprawnych procesów i dobrego marketingu. Od lat wspieram firmy i startupy w rozwijaniu technologii i procesów – niezależnie od skali i branży. Z wykształcenia Inżynier Informatyki, swoje doświadczenie zdobywałem pracując w międzynarodowych firmach przy projektach dla największych firm takich jak BNP Paribas. Dziś pomagam przedsiębiorcom budować przewagę konkurencyjną w sieci i tworzyć rozwiązania, które naprawdę działają i osiągają zamierzone cele.

Umów konsultację

Skaluj. Automatyzuj. Wygrywaj.

Dołącz do newslettera i otrzymaj za darmo:

100 promptów AI dla marketingowców, sprzedawców i przedsiębiorców

Lista najlepszych narzędzi AI przydatnych w rozwoju Twojej firmy

Co tydzień w Twojej skrzynce: metody na zwiększenie konwersji, automatyzacje procesów, sprawdzone case studies, tipy marketingowe, nowe przydatne narzędzia i wiele więcej…

Postaw na skuteczną stronę internetową

Szukasz zaufanego partnera w stworzeniu strony lub sklepu www? Porozmawiajmy!

Strony dostosowane do Twojej grupy docelowej

Nowoczesne technologie – proste w obsłudze i rozwoju

Bezpłatna Konsultacja

Porozmawiajmy o Twoim projekcie i zbudujmy stronę internetową, która zarabia i osiąga cele!

Podobne artykuły

  • Tiktok dla firm - Jak wykorzystać Tiktok w biznesie i zyskać klientów

    Tiktok dla firm – Jak wykorzystać Tiktok w biznesie i zyskać klientów

    Tiktok jest przodującą aplikacją w ostatnim czasie. Znajduje się na nim masa osób w różnym wieku, dzięki czemu potencjał jest ogromny. Jeszcze jakiś czas temu marki bały się wchodzić na TikToka, ze względu na „nieprofesjonalny wizerunek”. Jak się okazało później TikTok wyprzedził wszystkie inne social media, a marki, które wcześniej na niego weszły z odważnym marketingiem teraz mają ogromne zasięgi i wyprzedzają konkurencję. Może zauważyłeś,…


    23 kwietnia, 2023

    Przeczytaj Artykuł

  • Jak zoptymalizować zdjęcia na stronę

    Jak zoptymalizować zdjęcia na stronę

    Dlaczego warto optymalizować zdjęcia? Optymalizacja zdjęc na stronie internetowej to jeden z podstawowych i najważniejszych rozwiązań, które poprawią prędkość wczytywania Twojej strony internetowej. Każdy plik graficzny/zdjęcie powinno zostać skompresowane przed dodaniem na stronę, a najlepiej, żeby taki plik graficzny był w nowszych formatach np. webp. W dzisiejszym poście pokażemy jak w prosty i szybki sposób zoptymalizować zdjęcia na stronę internetow Zmniejszenie rozmiaru pliku – kompresowanie Tak skompresowane zdjęcia możesz śmiało dodawać…


    12 grudnia, 2022

    Przeczytaj Artykuł

  • Jak pozycjonować stronę internetową w Google

    Jak pozycjonować stronę internetową w Google

    Jak pozycjonować stronę www Gdy już otworzymy swoją własną stronę internetową lub sklep, jeżeli nadal nie posiadasz strony to zobacz tutaj dlaczego warto, zostaje nam zdobyć klientów, którzy będą wchodzić na naszą stronę internetową. Jest kilka sposobów jak możemy kierować użytkowników na naszą nowo powstałą stronę internetową – m.in. reklamy oraz pozycjonowanie. Dzisiaj skupimy się na czym polega pozycjonowanie, SEO, na co zwracać uwagę oraz, co najważniejsze,…


    3 listopada, 2022

    Przeczytaj Artykuł