Spis treści:
Jak pozycjonować stronę www
Gdy już otworzymy swoją własną stronę internetową lub sklep, jeżeli nadal nie posiadasz strony to zobacz tutaj dlaczego warto, zostaje nam zdobyć klientów, którzy będą wchodzić na naszą stronę internetową. Jest kilka sposobów jak możemy kierować użytkowników na naszą nowo powstałą stronę internetową – m.in. reklamy oraz pozycjonowanie. Dzisiaj skupimy się na czym polega pozycjonowanie, SEO, na co zwracać uwagę oraz, co najważniejsze, jak pozycjonować stronę w Google samemu.
Czym jest pozycjonowanie, SEO?
Pozycjonowanie to szeroko pojęte działania optymalizujące, które mają na celu zwiększenie naszej widoczności poprzez wyższą pozycję w wyszukiwarce po wyszukaniu przez użytkownika danej frazy. Na te działania składa się wiele czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych, o których niżej opowiemy.
1. Kontent
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe to ciąg znaków, który używamy w SEO w celu wyszukiwania informacji w wyszukiwarkach internetowych np. Google. Wybór słów kluczowych jest jednym z najważniejszych elementów strategii pozycjonowania strony. Jeżeli jesteśmy młodą witryną to nie mamy szans na początku dostać się na wysokie miejsce w wyszukiwarce przy często wyszukiwanych frazach z dużą konkurencją. Uznajmy, że posiadamy sklep internetowy z meblami. Jednym z naszych produktów są narożniki. Chcąc wejść wysoko na frazę “narożniki”, będziemy musieli konkurować z największymi graczami – brw, Agatameble, Ikea. Przy takiej konkurencji nawet nie mamy co śnić, żeby pozycjonować się na frazę “narożniki”. Dlatego w takich przypadkach wybiera się słowa kluczowe long tail. Co to oznacza? Słowa kluczowe long tail w pozycjonowanie strony uznaje się za słowa bardziej złożone i dokładne, które wyszukują użytkownicy. Na frazie “narożniki” nie mamy szans z konkurencją, ale na “zielony narożnik z funkcją spania” konkurencja jest znacząco niższa i takie słowa kluczowe powinniśmy wybierać. Oczywiście ważne jest w pozycjonowaniu strony w google, żeby dobierać słowa kluczowe, które mają chociaż jakiś ruch. Aby sprawdzać ruch najlepiej korzystać z zewnętrznych narzędzi, które pokazują wartości danych słów kluczowych. np. KeywordTool, semrush.
Meta dane
Ważne, aby każda podstrona na Twojej stronie posiadała w tytule słowo kluczowe pod które chcesz pozycjonować daną podstronę. Równie ważne jest meta description. Zawrzyj w opisie słowo kluczowe oraz Call to Action, aby zachęcić użytkownika w wejście na waszą stronę internetową.
2. Autorytet w pozycjonowaniu strony
Linki zewnętrzne
Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania strony w google jest zdobywanie linków zewnętrznych – tzw. link building. Jest to etap, w którym będziemy musieli wydać pieniądze na artykuły sponsorowane w prasie i zdobywać różne inne linki. W strategii budowania linków ważne jest to, żeby to wyglądało dla wyszukiwarek naturalnie. Jeżeli posiadamy sklep z meblami to możemy zapłacić za artykuł na blogu, który jest w tematyce wystrój wnętrz, a nie na blogu, który jest o tematyce technologicznej. Najważniejsze w strategii link buildingu jest zdobywanie DOBREJ JAKOŚCI LINKÓW. Nie możemy każdej przypadkowej stronie płacić za artykuł i link do nas – to będzie nawet gorzej wpływało niż lepiej. Trzeba wyszukać dobrej jakości strony, które mają dobrą renomę według Google i posiadają dobre parametry autorytetu. Do takich analiz używa się stron takich jak ahrefs, semrush, majestic.
Linki z Mediów społecznościowych
Google analizuje cały internet, nawet media społecznościowe. Podawaj swój adres do strony internetowej wszędzie – w opisie swojego profilu, w opisie strony na Facebooku, w postach. Zawsze to wpłynie trochę lepiej na reputację w oczach Google.
3. Techniczne SEO
Zepsute linki
Postaraj się, żeby na Twojej stronie nie było żadnych “zepsutych linków”. Każdy link, który znajduje się gdzieś na twojej stronie i po wejściu na ten link strona pokazuje błąd powinien być wyeliminowany ze strony.
Możliwość skanowania
W każdym adresie strony pod podstroną robots.txt znajdują się warunki co roboty indeksujące mogą indeksować a gdzie nie mają wchodzić. Zadbaj o to, żeby Twoja strona była ‘otwarta’ na skanowanie przez roboty. Inaczej wszystkie Twoje działania nie będą miały sens w pozycjonowaniu strony w google.
Wewnętrzne linkowanie
Kolejny proces ważny w pozycjonowaniu strony w google. Twoja strona powinna posiadać sporo linków wewnętrznych. Co to znaczy? Przykład – Prowadzisz blog i dodajesz nowy post, żeby zwiększyć poziom linkowania wewnętrznego możesz teraz zrobić tak, żeby nowy post wyświetlał się na głównej stronie i stronie kategorii. Do tego w poście możesz dodać sekcję ‘Polecane posty’, w której będą 3 inne posty z Twojego bloga. Dzięki takiej szerokiej strukturze odsyłania robot google będzie mógł w szybszy sposób dotrzeć do innych podstron, które jeszcze nie zaindeksował, dlatego, że każda podstrona gdzieś go odsyła, a jak wiemy robot google po wejściu na daną podstronę analizuje ją i po analizie przechodzi do wszystkich linków, które znajdują się na danej podstronie, i analizuje tamte podstrony.
4. UX
Czym jest ux? Ux to z angielskiego Usier expierience czyli doświadczenie użytkownika. W świecie internetu często mówi się o dobrym UX. Na pozycjonowanie strony w google również wpływają takie rzeczy jak doświadczenie użytkownika i poniżej przedstawię jedne z najważniejszych elementów dobrej optymalizacji pod UX.
Prędkość strony
Twoja strona powinna być szybka. Nie używaj elementora w wordpressie. Zainwestuj w dobrą stronę, która będzie się szybko ładowała i wywierała dobry wpływ na Google.
Współczynnik odrzuceń
Współczynnik odrzuceń mówi nam o jakości naszej strony. To moment, w którym użytkownik wejdzie na Twoją stronę internetową, ale nie wykona żadnej interakcji i wyjdzie. Na wysoki współczynnik odrzuceń ma wpływ m.in. Twój wygląd strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, rozkład Twojej strony, czy po prostu odpowiedź na pytanie, które użytkownik chciał uzyskać wchodząc na Twoją stronę.
Czas na stronie
Google w pozycjonowaniu strony również bierze pod uwagę czas jaki użytkownik spędza na danej stronie. Im dłużej czasu spędza tym bardziej google postrzega daną stronę jako ciekawą i pomaga dotrzeć na wyższą pozycję w wyszukiwarce ????
Podsumowanie
Elementów wpływających na pozycjonowanie strony w google jest sporo, ale opisane w dzisiejszym poście pozycje znacząco ułatwią wam proces pozycjonowania strony internetowej samemu. Pozycjonowanie jest ważne i pamiętajcie o tym, że im wcześniej zaczniecie tym lepsze wyniki będziecie mieli. Pozycjonowanie strony internetowej w Google to proces długotrwały i żmudny (drogi również), ale wyniki, które można otrzymać po pewnym czasie są niesamowite.