logo Assedi Studio Projektowanie stron internetowych

Google consent mode v2 – czym jest tryb zgody i jak wdrożyć?

18.03.2024

E-commerce

Google consent mode v2 – czym jest tryb zgody i jak wdrożyć?

Udostępnij Post

W erze cyfrowego marketingu, gdzie każdy klik ma znaczenie, a ochrona danych użytkowników staje się priorytetem, Google Consent Mode v2 wyłania się jako kluczowy gracz na polu bitwy o bezpieczeństwo i efektywność reklam. Jak właściciel firmy lub specjalista ds. marketingu, jesteś już świadomy, że zmieniające się przepisy dotyczące prywatności i ciągle ewoluujące oczekiwania użytkowników internetu wymagają od Ciebie dostosowania. Dlatego też, przed Tobą artykuł, który nie tylko rozwieje wszelkie wątpliwości dotyczące Google Consent Mode v2, ale również wyposaży Cię w praktyczne wskazówki, jak z sukcesem przeprowadzić wdrożenie consent mode v2 od Google.

Czy wiesz, że masz czas tylko do 6 marca 2024, aby dostosować się do nowych wymogów Google dotyczących zgody na przetwarzanie danych użytkowników? W innym przypadku Twoja strona/sklep zostanie pozbawiona możliwości remarketingu oraz targetowania osób. Niech ta data będzie dla Ciebie nie tylko przypomnieniem, ale i motywacją do działania. W naszym artykule przedstawimy Ci, czym dokładnie jest Google Consent Mode v2 i dlaczego jego wdrożenie MUSI stać się Twoim najważniejszym ruchem w kierunku utrzymania efektywności reklam przy jednoczesnym zapewnieniu użytkownikom wysokiego poziomu prywatności.

Google Consent Mode v2, czyli inaczej Tryb zgody, to mechanizm aktywacji kodów śledzenia w sposób, który odzwierciedla aktualny dany status zgody użytkownika. Na pewno wszyscy kojarzymy banery ze zgodą na ciasteczka, teraz takie banery muszą posiadać kilka opcji m.in. możliwość odrzucenia "śledzenia" i personalizacji, i co najważniejsze jeżeli użytkownik odmówi zgodę w celach reklamowych, to musimy się go posłuchać i nie zbierać tych danych. Taki mechanizm gwarantuje, że system, taki jak Google Ads, jest świadomy dopuszczalnego zakresu przetwarzania danych. Consent mode więc zapewnia większą prywatność użytkownikom, dzięki temu, że domyślny status zgód to "odrzucone"

Tryb zgody pozwala nam uniknąć całkowitego zablokowania transmisji danych, gdy użytkownik odmawia przetwarzania danych w celach marketingowych, ale nie sprzeciwia się przetwarzaniu danych w celach analitycznych. W tym scenariuszu status zgody przekazany w kodzie nakazuje systemowi wykorzystanie funkcji analitycznych dla tego użytkownika i powstrzymanie się od korzystania z funkcji reklamowych.

Google consent mode v2 – czym jest tryb zgody i jak wdrożyć?

Consent mode istniał już o wiele wcześniej, ale jako zalecenia od google, a zmiany były niewielkie. Teraz natomiast, Unia Europejska zapukała do drzwi gigantów i nakazała wdrożenie mechanizów zgodnych z RODO i z ustanowionym akcie DMA, który wszedł w życie w marcu 2024 roku.

Rozporządzenia dotyczące prywatności w Unii Europejskiej regulują przechowywanie i dostęp do danych użytkownika, wymagając zgody, do działań związanych z przetwarzaniem danych osobowych.

Google zadebiutowało z Consent Mode v1 w 2020, umożliwiając internautom wybór, czy zgadzają się na zbieranie ich danych przez cookie do celów marketingowych i analitycznych. Najnowsza odsłona tego narzędzia wprowadza ulepszone funkcje personalizacji prywatności, które są w zgodzie z przepisami DMA. Aktualnie, strony internetowe mają możliwość wdrożenia dwóch wersji: Podstawowej (Basic) - to nowość, oraz Rozszerzonej (Advanced). Podstawowa, w przeciwieństwie do pierwszej wersji Consent Mode, która była dobrowolna, jest teraz obowiązkowa i uniemożliwia ładowanie się tagów Google, aż do momentu wyrażenia przez użytkownika zgody na użycie cookies. Decyzja o użyciu wersji Rozszerzonej pozostaje w gestii właściciela strony. Tutaj tagi są ładowane automatycznie przed wyrażeniem lub odrzuceniem zgody na śledzenie w bannerze zgody. Gdy użytkownik zaakceptuje cookies, dane są zbierane normalnie. W przypadku braku zgody, informacje o użytkowniku są nadal gromadzone, lecz w sposób bardziej ograniczony. Jakiekolwiek luki w danych zostaną jednak zapełnione dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i modelowania behawioralnego.

Nowa wersja consent mode wprowadza dwa nowe parametry w usługach google

  • ad_user_data - służy do ustawienia zgody na przesyłanie danych użytkownika do Google w celach reklamowych. Użytkownicy witryny muszą wyraźnie wyrazić zgodę na udostępnianie swoich danych Google za pośrednictwem banera zgody na pliki cookie.

  • ad_personalization - parametr ten odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu zgłoszeniami użytkowników dotyczącymi personalizacji reklam np. remarketingu. Jak w większości parametrów istnieją dwie możliwości zgody - "GRANTED" (z ang. przyznane) lub "DENIED" (z ang. odrzucone), gdzie domyślnie oczywiście zgoda jest odrzucona. 

Obecne znaczniki parametrów Consent Mode analytics_storage i ad_storage dotyczyły wyłącznie gromadzenia danych, podczas gdy nowe znaczniki Consent Mode v2 odnoszą się do sposobu wykorzystywania i udostępniania danych.

Co zmienia Google Consent Mode v2?

Consent Management Platform (CMP) to narzędzie służące do zarządzania zgodami użytkowników na stronach internetowych, które umożliwia właścicielom witryn zgodność z obowiązującymi przepisami o ochronie danych, takimi jak Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) w Unii Europejskiej. CMP stanowi kluczowy element w ekosystemie cyfrowej prywatności, oferując platformę, przez którą użytkownicy mogą łatwo zarządzać swoimi preferencjami dotyczącymi zbierania i wykorzystywania ich danych przez strony internetowe i aplikacje mobilne.

Kluczowe Funkcje CMP:

  1. Zbieranie Zgód: CMP umożliwia prezentowanie użytkownikom jasnych i zrozumiałych informacji na temat tego, jak ich dane będą zbierane i wykorzystywane, dając im możliwość wyrażenia zgody na określone działania.

  2. Szybsze wdrożenie

  3. Pokazywanie banera z wyborem cookiesów

  4. Zarządzanie Preferencjami: Użytkownicy mogą w każdej chwili zmienić swoje preferencje dotyczące prywatności, wybierając, na które działania zgadzają się, a na które nie.

  5. Dokumentacja i Raportowanie: CMP automatycznie rejestruje wszystkie udzielone zgody, zapewniając firmom dokumentację niezbędną do udowodnienia zgodności z przepisami o ochronie danych.

  6. Integracja z Innymi Narzędziami: Dobre platformy zarządzania zgodą są zaprojektowane tak, aby łatwo integrować się z innymi narzędziami używanymi na stronie internetowej, takimi jak narzędzia analityczne, platformy reklamowe i usługi strumieniowania treści.

Polecane CMP

  • CookieYes

  • Cookiebot

  • Complianz

Więcej informacji na temat CMP oraz lista oficjalnych partnerów znajduje się pod tym linkem: https://cmppartnerprogram.withgoogle.com

Najprostszą i najszybszą metodą na wdrożenie jest wykorzystanie CMP i użycie gotowych szablonów w Google Tag Manager. Tagi google umożliwiają szybką implementację skryptów bez potrzeby wchodzenia na stronie i edytowaniu kodu strony. Oczywiście jest to możliwe jeżeli na stronę masz dodany Google Tag Manager.

Każdy dostawca rozwiązania trybu zgody udostępnia instrukcję dla wielu systemów, więc nie powinien być problem z implementacją. Poniżej znajdują się linki z instrukcją implementacji przy użyciu CookieYes i CookieBot. Jeżeli masz wybranego innego dostawcę to wpisz w google "nazwa-dostawcy google consent mode v2 instrukcja".

Jeżeli potrzebujesz pomocy z wdrożeniem to skontaktuj się z nami!

Wersja Google Consent Mode v2 ma kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw, które emitują reklamy dla odbiorców w Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). W przypadku braku wdrożenia Google Consent Mode v2, od marca 2024 roku, informacje o nowych użytkownikach z EOG nie zostaną zgromadzone przez platformy reklamowe, w tym Google Ads oraz GA4.

W związku z tym, bez zaimplementowania Google Consent Mode v2, zdolność do analizy, tworzenia raportów, budowania list docelowych oraz realizowania działań remarketingowych na terenie EOG straci na wartości.

Procesy wyznaczania cen w reklamach będą opierać się na fragmentarycznych oraz niepełnych danych, co skutkować będzie mniej wydajnym rozdziałem budżetu reklamowego.

Na przykład, w sytuacji gdy zarządzasz kampanią optymalizującą liczbę konwersji przy ustalonym koszcie działania na poziomie CPA, precyzyjność w pomiarze konwersji jest niezbędna dla efektywnego funkcjonowania algorytmu i adekwatnego kalkulowania cen. Brak danych (wynikający z braku implementacji Google Consent Mode v2) może skutkować niedoszacowaniem wyników przez strategię, co prowadzi do nieprecyzyjnego ustalania cen i mniej efektywnej dystrybucji budżetu reklamowego.

Jak wdrożyć tryb zgody google consent mode v2

Bezpłatna
Konsultacja

Porozmawiajmy o Twoim projekcie i zbudujmy stronę internetową, która zarabia i osiąga cele!